Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.Special Issue 2 din 2022  
         
  Articol:   SIMBOLURI MUZICALE ÎN OPERA "CELE TREI SURORI" DE PÉTER EÖTVÖS / MUSICAL SYMBOLS IN THE OPERA THE THREE SISTERS BY PÉTER EÖTVÖS.

Autori:  KRISZTINA SINKA.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2022.spiss2.05

Published Online: 2022-12-20
Published Print: 2022-12-30
pp. 65-72

VIEW PDF

FULL PDF

Abstract: Opera, ca gen scenic și actoricesc, folosește și elemente teatrale (costume, dramaturgie etc.) pentru a transmite lucrarea. Compozitorii de operă folosesc, de obicei, și simboluri muzicale. Am adunat aceste proceduri din cea mai cunoscută operă a lui Péter Eötvös în studiul meu bazat pe cercetarea literaturii. Împărțită dramaturgic în trei secvențe, lucrarea examinează întotdeauna relația sa cu celelalte două figuri centrale din punctul de vedere al figurii centrale ale părții date. Una dintre pietrele de temelie muzicale este schimbarea relațiilor interne ale triadelor. Cele două note extreme ale triadei sunt întotdeauna constante (distanța de o cvintă), dar nota situată între ele caracterizează nu numai calitatea acordului, ci și starea personajului legat de el. Echilibrul instabil și reorganizarea relațiilor sunt bine reprezentate de acest principiu de construcție. Autorul folosește, de asemenea, terțele paralele, cunoscute încă de la Mozart, ca reprezentare muzicală clasică a iubirii. Alegerea instrumentului are și ea o putere simbolică. Familia Prozorov este reprezentată de grupul de instrumente de suflat din lemn. Un fel de ironie din partea autorului este folosirea clopotelor de vacă pentru a descrie comportamentul dezgustătoarei și insuportabilei Natașa. Soldații sunt reprezentați în mod firesc de alămuri. Deși Solioniy este un soldat, el nu este însoțit de instrumente de alamă, ci de percuționiști, ceea ce face aluzie la personalitatea sa. Personajele vorbesc în diferite moduri ale vocii umane. De la proză la vorbirea cântată, trecând prin melodii, există toată gama de expresii ale emoțiilor.

Key words: Péter Eötvös, operă, Trei surori, libret, simbolistică muzicală, triadă, terțe paralele, simbolistică instrumentală, proză, vorbire cântată, cântec
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă